Varför är motivation så viktigt?

När jag skulle starta mitt företag 2017 så funderade jag länge och väl på vad firman skulle heta. Idéer som ”Marketingforce” och ”Marknad & Magi” fick slopas, antingen till följd av svårigheter att registrera, eller för att namnförslagen kändes oseriösa. Jag ville att namnet skulle vara förklarande så att alla kunde förstå vilket värde verksamheten förmedlar.

När ”Marknadsmotivation” poppade upp kändes det därför genast klockrent! Är det något jag insett under mina år som marknadschef så är det hur fundamentalt viktigt det är med motivation. Utan motivation, inget mod. Utan mod, inga kreativa och nyskapande idéer. Utan nya idéer, ingen uppmärksamhet och därmed en massa marknadspengar i sjön.

Att jobba med marknadsföring är verkligen inget för den trygghetssökande. Man behöver ständigt sälja in idéer som ligger på gränsen och känns obekväma för en ledningsgrupp. Svårigheten är att balansera på rätt sida så att uppmärksamheten maximeras, utan att skapa negativa associationer. Det finns tyvärr många exempel på 1) för stor försiktighet 2) för fånig, dålig och extrem marknadsföring som visserligen syns men som retar upp målgruppen.

Ett varumärke behöver ständigt utvecklas. Nya innovativa grepp behöver tas. Men som vanligt i förändringsprocesser så är motståndet starkt. Marknadsavdelningar får ta emot massor av synpunkter, det går alltid att tycka något om bilder, logotyper, texter, kanaler. De som tycker de vet bättre kommer med fina idéer och blir lite sura när dessa inte tas emot med öppna armar…

Under många år hängde den här bilden vid mitt skrivbord. En marknadschef behöver vara som den där katten och helt enkelt oförtröttligt traska vidare. Och förmedla samma mod och motivation till sina medarbetare!

Hur gör man det då? Att fylla sig själv med motivation är ingen lätt sak alla dagar. Det är också personligt vad som motiverar oss människor. Jag tror dock att en motivation som håller över tid är förankrad i våra grundvärderingar. Så stanna upp ibland och fundera på vad du vill bidra till!


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *