”Digitala superstjärnor”?

Sedan skandalen med Cambridge Analytica (CA) rullades upp har jag funderat på hur den i längden kommer påverka oss digitala marknadsförare? Hur vanligt är det att företag tar till oetiska och tom olagliga metoder för att vinna mark? Och hur etiskt är det egentligen att utnyttja djupt rotade mänskliga rädslor för att sälja sina produkter och tjänster?

Kärnan i det CA gjorde var att se till att presentera rätt budskap för rätt människor i rätt tid. Att använda den data som människor ovetandes lämnar ifrån sig digitalt (i detta fall på Facebook) och att analysera vilka personer som är i rätt stadium i sin ”köpresa”. Texter och bilder skräddarsyddes och annonserades mot enskilda undergrupper. Så långt är det vad alla digitala marknadsförare gör idag. Det är kraftfullt att kunna få en inblick i vad de egna besökarna klickat på och vilka intressen de har. Att kunna följa dem ut på nätet och locka dem tillbaka.

På samma sätt som CA målar vi upp de problem och den ”smärta” som målgruppen upplever och som vår produkt/tjänst kan lösa åt dem. Vi får lära oss att det är igenkänningen av denna smärta som kan få människor att börja agera. Men är det verkligen det bästa att associeras med dessa negativa känslor? Det är bevisligen effektivt, men i längden är det naturligtvis bättre för varumärket att trigga positiva känslor. Man kan också fundera på hur fokuseringen på smärtan och problemet påverkar oss människor i allmänhet. Ofta kan man ju inte investera i lösningen, i alla fall inte direkt och kanske heller inte fullt ut. Då kvarstår bara frustrationen och obehaget.

Det ska dock gå långt innan digitala marknadsförare, på samma sätt som CA, tar till olagliga metoder som att till exempel anlita fd underrättelsetjänstemän för att rota fram smuts, rigga fällor eller sprida ”fake news” om konkurrenterna. Men ibland kan jag tycka att jargongen i affärslivet lite för mycket liknar den man använder i politik eller krig, att det är vinna till varje pris som gäller. Då ökar risken för att man tar till metoder i gråzonen. Och när det händer så drabbar det ryktet för alla som jobbar med digital marknadsföring.

Fram till Channel 4 News avslöjanden hävdade CA att kraven på undersökning av företagets metoder var löjliga och bara de besegrade motståndarnas ”surt-sa-räven-protester”. Att motståndarna är omoderna och saknar samma nivå av digital kunskap kunde inte lastas CA som ju trots allt är ”digitala superstjärnor”.

Det som nu kommit fram om Cambridge Analytica lär minska människors tilltro till digitala kanaler och sociala medier. Röster höjs för att skapa system för faktagranskning av nyheter, där enskilda människor kan dubbelkolla om en nyhet stämmer. Och redan innan skandalen uppdagades hade en ny lag klubbats inom EU/EES för att starkare skydda enskilda personers uppgifter och integritet. GDPR tas i bruk i maj 2018 och har av många marknadsförare setts som ett rejält grus i maskineriet. Att inte längre kunna fritt profilera besökare, annonsera och skicka riktade meddelanden leder till att mottagarnas makt ökar och budskapen behöver vara ännu mer relevanta. Man kan hoppas att det leder till högre kvalitet, mer dialog med kunder och prospekt och mer stärkande budskap som bygger på värde och positiva känslor. Och att färre marknadsförare lockas till att använda tveksamma metoder för att boosta tveksamma resultat som inte håller i längden!


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *