Jag som startat Marknadsmotivation heter Camilla Arneving och har arbetat som marknadschef i många år. Under åren har uppgifterna blivit mer specialiserade och tekniskt utmanande, bredare och mer kunskapskrävande. Samtidigt roligare och viktigare! Digitaliseringen ger nya möjligheter och inte minst mätbarhet. Men som i alla förändringsprocesser krävs det mycket motivation.

Marknadsmotivation finns för att ge guidning och boosta medarbetarnas motivation under resans gång. Jag har varit med om att bygga kommunikationsplaner, varumärke, marketing automation och vet att alla delar behöver fungera i praktiken, inte bara på pappret.

Att bygga en digital plattform kan liknas vid att bygga ett hus, det sägs att det tredje huset blir precis som man vill ha det. Så dra nytta av mina tidigare erfarenheter och få snabbare resultat!

När jag går in i ett nytt uppdrag börjar resan med en översyn av förutsättningar och behov. Vad finns redan i form av kanaler, content, kunskap och resurser? Vad behöver förstärkas eller påbörjas? Hur presterar marknadsföringen idag?

Ofta saknas strukturerad och löpande uppföljning i form av lättförståeliga KPI:er, vilken ju är förutsättningen för både datadrivet beslutsfattande och att kunna sätta mål!