OK, dags att börja gjuta betongplattan!

Det hela börjar ju med att man har en hemsida, men det har väl alla företag? Fast kanske inte en responsiv som funkar bra i alla webbläsare? Med modern design som förmedlar företagets värden och skapar känslor? Och kanske inte fylld med intressant innehåll?

Vem är hemsidan till för?
Ta en kritisk titt på den egna hemsidan, uppfyller den din målgrupps önskemål? Besvarar den alla frågor som din drömbesökare har? Och först av allt, vilka är besökarna? Ju mer information du kan samla in om besökarna desto bättre. Framförallt vad de är ute efter när de kommer till hemsidan. På det här blogginlägget finns inspiration för insamling av data.

Vad vill besökaren?
När du har bra koll på både hur dina besökare ser ut och exakt vilka besökare du VILL ha så gäller det att hjälpa dem snabbt som tusan! Tålamodet med att leta runt är idag obefintligt. Så använd inte ”tid på hemsidan” som en framgångsfaktor, det finns andra KPI:er som är viktigare. För många besökare är det hur man kommer i kontakt med företaget som är det intressanta, så se till att ge den informationen snabbt och enkelt även om du inte vill lämna ut telefonnummer. En ”kontakta oss” länk eller knapp väl synligt (så högt upp som möjligt) är att föredra.

Innehållet?
Sedan är det dags att prioritera innehållet. Ha gärna en brainstorming runt det som framkommit av besöksundersökningen. Vilka utmaningar är det dina besökare har? Hur ska du kunna formulera erbjudandet knivskarpt? Något som jag ofta ser är att det av hemsidan är svårt att lista ut exakt vad företaget gör. Säljer de konsultation? Är det en mjukvara? Produkter? Publikation? Ofta vill man vara lite cool och ”copywritig” i sitt inledande budskap. Ställa en fråga. Utmana. Och det är OK om man snabbt också förklarar vad man faktiskt gör. På min egna hemsida har jag kompletterat rubriken med en förklaring direkt under bilden.

Hur kan du på ett tydligt och inspirerande sätt få besökaren att snabbt förstå vilken nytta du ger? Vilken är den största vinsten och värdet av att köpa från dig? Ofta kan en snabb och översiktlig film ge massor av svar och känsla. En interaktiv demo där besökaren kan ”klämma och känna” är fantastiskt för att skapa engagemang och en känsla av kontroll hos besökaren. Eller om det blir för dyrt, en inspelad demo? Med humor! Och vad är nästa steg för besökaren ifall den bli intresserad? Är det lätt att köpa eller registrera sig? Och om köpcykeln är längre, finns det något du kan bjuda på mot att besökaren lämnar sin e-postadress?

Designen?
Inte minst viktigt är det HUR du förmedlar budskapet. En webbdesign som blivit otroligt populär de senaste åren och som fler och fler företag bygger om sina hemsidor till är en responsiv ”long scrolling web”, gärna med parallaxfunktioner och musik. Den här trenden startade i design- och upplevelseindustrin men har nu spritt sig även till mer seriösa B2B verksamheter. Hotellet Villa Marina på Capri är en fint exempel på hemsida med alla dessa ingredienser. Det är ju dock inte alla verksamheter som passar att presentera till musik, ibland blir det bara fånigt!

I grund och botten handlar den här trenden om att förenkla budskapet och framförallt om att förmedla känsla. Det finns ju hur många studier som helst som slår fast att människor köper på känsla och inte på fakta (jo de behöver finnas där som en hygienfaktor). En personlig favorit på att använda alla tekniska möjligheter och förmedla känsla i designen är The New Mobile Workforce som är ett samarbete mellan Red Bull och Citrix.

Hemsidor som bygger på film eller illustrationer kommer också mer och mer. En duktig filmare som lever som han lär är Tommy Gärdh med sidan Visionary Films. Honom kan jag varmt rekommendera att anlita för att krydda sin sida med högkvalitativ film i dokumentär stil. En sida som också är superbra att kolla då och då för att få inspiration och nya trender är Awwwards där man också kan rösta på sina favoriter.

Summan av kardemumman – hemsidan är superviktig för hela din verksamhet! Och trots att jag predikar detta så tog det mig nästan ett halvår efter att sidan lanserats att SEO-anpassa den och lägga till bloggen! Jag tror det säger en del om hur vi glömmer bort hemsidan när vi inte ser besökarna som står där bakom ”insynsskyddat” glas och tittar in.


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *